Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο φασισμός και οι εργάτες της πέννας


Σαν σήμερα Γλέζος και Σάντας κατέβασαν την σβάστικα από την Ακρόπολη. 63 χρόνια μετά η οικογένεια του Απόστολου Σάντα διαμηνύει πως ο Φασισμός ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ… ΠΟΤΕ ΞΑΝΑ!. Ο Μανόλης Γλέζος εκλέγεται πρώτος σε ψήφους ευρωβουλευτής. Η σβάστικα, ωστόσο, ξεθάβεται και πάλι. Πριν από μερικές μέρες, κατακρεούργησε έναν συνάνθρωπό μας. Σήμερα, βεβήλωσε το εβραϊκό νεκροταφείο στη Θεσσαλονίκη. Αύριο και μεθαύριο;

Σαν αύριο και μεθαύριο, πριν από 63 χρόνια, οι εφημερίδες της εποχής βυσσοδομούσαν κατά των συμφερόντων του ελληνικού λαού και, προστατεύοντας ανίερα συμφέροντα, παρίσταναν τα καλά παιδιά στους Γερμανούς.
Η Βραδυνή του Λέοντα Μπορτόλη σε πρωτοσέλιδο άρθρο της με τίτλο «Η Σημαία», αποφαινόταν: «Δεν είνε δυνατόν να ήσαν άνθρωποι με σώας τας φρένας αυτοί που υπεξήρεσαν, εν ώρα νυκτός, τη Γερμανικήν Σημαίαν, η οποία εκυμάτιζεν επί της Ακροπόλεως, παραπλεύρως της Εθνικής μας Σημαίας. Πάντως δεν είναι δυνατόν να ήσαν Έλληνες που αγαπούν το έθνος των. Διότι μόνον παράφρονες ή όργανα ξένης προπαγάνδας ημπορούσαν να διαπράξουν μίαν τόσον επαίσχυντον, αλλά και τόσον επικίνδυνον ως προς τας συνεπείας της, πράξιν».
Στο ίδιος μήκος κύματος και οι υπόλοιπες εφημερίδες.
Η Ακρόπολις του Νάσου Μπότση (ιδρυτή του γνωστού ιδρύματος Μπότση), αφού είχε επιδοθεί στα προηγούμενα φύλλα της σε μια προσπάθεια να τεκμηριώσει την αγαθή τύχη των Ελλήνων που απολάμβαναν πλέον την προστασία των Γερμανών, καταδικάζει την ενέργεια της κλοπής της γερμανικής σημαίας, χαρακτηρίζει τους δράστες του εγκλήματος «ενσυνείδητους κακοποιούς» και καλεί σε «παλλαϊκή αντίδραση».
Η Πρωία του Γεώργιου Καράντζα, μετέπειτα προέδρου της ΕΣΗΕΑ που ανέλαβε τη διεύθυνση της εφημερίδας από τον Στέφανο Πεσμαζόγλου λίγο πριν από την κατάληψη της Αθήνας από τους Γερμανούς, τιτλοφορεί το σχετικό άρθρο «Ηλίθιοι και Εχθροί της Ελλάδος». Το κείμενο είναι εξόχως δουλοπρεπές: «Οι δράσται των, όπως και όσοι επιδοκιμάζουν τυχόν τοιαύτας ποταπώτατας και κακοήθεις πράξεις και υστερικάς, όσον και παράφρονας εκδηλώσεις, πρέπει να γνωρίζουν, ότι είνε οι χειρότεροι εχθροί της Ελλάδος. Εδώ εζήσαμεν όλοι μιαν σκληράν πραγματικότητα και όσοι δεν ημπόρεσαν, ή δεν ηθέλησαν να ατενίσουν με θάρρος, με κατανόησιν, με ειλικρίνειαν, αποβαίνουν εχθροί του εαυτού των –και το χειρότερον- του ελληνικού συνόλου».
«Προδότες», «εχθροί του λαού», «όργανα ξένων» υπήρξαν αυτοί που αφαίρεσαν τη γερμανική σημαία από την Ακρόπολη, αυτοί που «ατυχώς δεν τους είδαμεν», σύμφωνα με την εφημερίδα «Πρωινός Τύπος» του Κρανιωτάκη, ο οποίος στο πρωτοσέλιδο άρθρο με τίτλο «Οι Εγκληματίαι» επεσήμανε ότι «ο ελληνικός λαός δεν είνε αχάριστος. Δεν είνε δυνατόν να παριδή την μεγάλην χειρονομίαν του Χίτλερ, ο οποίος εξαιρετικώς δια την Ελλάδα, αφήκε τα παιδιά μας ελεύθερα, εν ω συμφώνως προς τους νόμους του πολέμου, θα ευρίσκοντο σήμερον εις στρατόπεδον αιχμαλώτων και θα έσπαζαν πέτρες. Ο ελληνικός λαός δεν είνε τυφλός. Βλέπει. Βλέπει ότι, αν τρώγη σήμερον και δεν απέθανε της πείνας, τρώγει διότι τον βοηθούν οι Γερμανοί…». Όταν η ιστορία επαναλαμβάνεται σαν φάρσα …
Δυστυχώς, από το ανθολόγιο της προδοσίας απουσιάζουν έντυπα ισχυρών ακόμη και σήμερα εκδοτικών συγκροτημάτων, που έχτισαν τη δύναμή τους στη φριχτή περίοδο της κατοχής.

Ήταν ο ο Μπέρλοτ Μπεχτ που με το γνωστό διεισδυτικό του τρόπο τόνισε τη συσχέτιση του φασισμού με τον καπιταλισμό και τα εκδοτικά συμφέροντα: «Μια διακήρυξη ενάντια στο Φασισμό δεν μπορεί να έχει ίχνος ειλικρίνειας, όταν μένουν ανέπαφες οι κοινωνικές καταστάσεις που τον παράγουν σαν φυσική αναγκαιότητα. Όποιος δε θέλει να εγκαταλείψει την ατομική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής, όχι μονάχα δε θ’ απαλλαγεί από το φασισμό, αλλά θα τον χρειάζεται […] Γιατί είναι τρομερό να πρέπει να ειπωθεί πρώτα στον εργάτη της πέννας ότι η απαγόρευση δεκατεσσάρων κομμουνιστικών εφημερίδων θα ‘πρεπε να τον σπρώξει σε οργισμένη φωνή διαμαρτυρίας; Είναι τρομερό γιατί εδώ, όπου κλείστηκε το εργαστήρι της αλήθειας και της προόδου, εκείνος ποτέ δεν έκανε την εμφάνισή του. Και είναι επίσης τρομερό γιατί, όταν απαγορεύτηκε η αλήθεια, δεν απαγορεύτηκε τίποτα απ’ όσα εκείνος είχε τυχόν πει ή επρόκειτο να πει. Η απαγόρευση της αλήθειας δεν τον αφορά. Εκείνος δεν έχει καμιά σχέση με την αλήθεια. Αυτός γράφει πράγματα χωρίς καμιά αξία, επομένως δε θα του απαγορευτεί να γράφει ό,τι γράφει. Τι να κάνει ο εργάτης της πέννας; Η αστυνομία απαγορεύει την αλήθεια και οι εφημερίδες πληρώνουν καλά το ψέμα!»… 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Να γκρεμίσουμε το είδωλο των Πανελλαδικών εξετάσεων!

Να γκρεμίσουμε το είδωλο των Πανελλαδικών εξετάσεων! του Γιάννη Μπέτσα* Το Μάιο του 1902 κυκλοφορούσε από τις εκδόσεις Εστία το βιβλίο του Φώτη Φωτιάδη «Το γλωσσικόν ζήτημα κ’ η εκπαιδευτική μας αναγέννησις», το οποίο όρισε την εμφάνιση του εκπαιδευτικού δημοτικισμού ως κινήματος για τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής κοινωνίας μέσα από τη ριζική επαναθεμελίωση της εκπαίδευσής της. Έγραφε, λοιπόν, τότε ο Φωτιάδης: « είτε δημοτική είτε καθαρεύουσα είτε αλληλοδιδακτική είτε πανεπιστημιακή είτε ελληνοσχολική είτε γυμνασιακή είτε χωριάτικη είτε αστική, η ελληνική εκπαίδευσις είναι όχι κατωτέρα, μέση και ανωτέρα, αλλά κάτω, κατωτέρα και κατωτάτη. Έχει τρία στάδια ναρκώσεως. Συγχίζει [ sic ] εις το πρώτον, σκοτίζει εις το δεύτερον, σκοτώνει εις το τρίτον. Ο λόγος είναι απλούστατος. Από το σχολείον της γειτονιάς έως το Πανεπιστήμιον περιφέρεται με το χλωροφόρμιον της καθαρευούσης στα χέρια και αυτό μας χώνει ακατάπαυστα στη μύτη ». Απέναντι σε αδιέξοδα που για δεκαετίες είχαν σωρευτεί και είχαν

Στην Ευρώπη του 2020. Περιφέρεια χωρίς Πανεπιστήμιο;

Στην Ευρώπη του 2020. Περιφέρεια χωρίς Πανεπιστήμιο; (του Γιάννη Μπέτσα*) Η νέα ευρωπαϊκή Στρατηγική «Ευρώπη 2020» (διάδοχος της Στρατηγικής Λισσαβόνας) καθορίζει ως προτεραιότητες τρεις αλληλένδετες πτυχές της ανάπτυξης: την έξυπνη ανάπτυξη, που σημαίνει ενίσχυση της γνώσης και της καινοτομίας, τη βιώσιμη ανάπτυξη, μέσω της προώθησης μιας πιο πράσινης και πιο ανταγωνιστικής οικονομίας, στην οποία οι πόροι χρησιμοποιούνται πιο αποδοτικά, την ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς, μια οικονομία με υψηλά ποσοστά απασχόλησης που επιτυγχάνει οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή. Μέσω των προτεραιοτήτων αυτών προσδοκάται η Ε.Ε. να αντεπεξέλθει της οικονομικής κρίσης και να επιτύχει την πολιτική συνοχή. Ζωτικής σημασίας προκλήσεις, η επιτυχής αντιμετώπιση των οποίων θα προσδιορίζει το μέλλον της κοινής ευρωπαϊκής προσπάθειας και την ποιότητα ζωής των μελλοντικών γενεών, αποτελούν, σύμφωνα με τη Στρατηγική «Ευρώπη 2020», η δημογραφική απειλή, το ανεπαρκώς εκπ